Kirjasta – Yrityskulttuurit murroksessa

Outi Sivonen - Kirjasta - Yrityskulttuurit murroksessa
Uusintapainos 2/2023!

Työelämätaipaleeni alkoi 90-luvun lopulla, aikana, jolloin firman tarinaa kerrottiin kotiin jaettavassa uutislehdykässä, ilman mahdollisuutta dialogiin. Yhdet kertoivat, toiset kuuntelivat. Liikennevalot työhuoneiden ovilla olivat vielä arkea – kuten itse työhuoneetkin. Itseohjautuvuudesta, saati yhteisöohjautuvuudesta ei puhunut kukaan.

Reilussa parikymmenessä vuodessa on muuttunut niin työelämä, maailma, kuin omakin elämäni. Yrityskulttuurit ovat isoimmassa murroksessa vuosikymmeniin, kuten maailma ympärillämmekin. Erityisesti viimeiset viitisen vuotta ovat olleet Sminulle pohdinnan ja työelämän hahmottamisen aikaa.

Olen halunnut kysyä, mitkä ilmiöt työelämää mullistavat, mitä työkulttuureissa tapahtuu, mitä itseohjautuvuus on ja mitä se ei ole. Ennen kaikkea: miten rakennetaan työelämää, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua. Näistä pohdinnoista ja työhistoriastani, eletystä ja koetusta, syntyi kirjani Yrityskulttuurit murroksessa.

Hyvä työntekijä on läpi elämänsä taloudellisesti tuottava, yhteiskunnallisesti jollain tapaa hyödyllinen ja jatkuvasti muuttuviin työelämän tarpeisiin joustavasti sopeutuva, omasta osaamisestaan ja kilpailukyvystään vastuunsa kantava resurssi.

Itsensä johtaminen yksilön kyvykkyytenä on oikotie itseohjautuviin organisaatioihin. Tämä on tuttu mantra viime vuosilta.

Mutta mitä jos yksilökeskeisyyden, itsensä johtamisen ja itseohjautuvuuden sijaan yritysten kehittämisessä, alan seminaareissa ja kirjoissa olisikin viimeiset viisi vuotta suitsutettu yhteisöohjautuvuutta, jaettua johtajuutta ja ihmisten kohtaamista? Jos olisikin keskitetty organisaation muokkaamiseen – täydellisen ja itseohjautuvan yksilön metsästämisen sijaan?

Vaikka yksilöiden toimintatavoilla ja asenteella on tietysti merkitystä, harva meistä on työpaikallaan yksin. Kaikki tapahtuu yhdessä, tiimeissä, organisaatioissa. Voisiko yksilöiden kehittämisen ”muuttuneeseen työkulttuuriin” sijaan kyse olla myös siitä, että aika moni asia organisaatioissa on miettimättä uudestaan. Ei riitä, että yksilölle hoetaan itseohjautuvuutta. Myös yhteisön pitää muuttua.

Onko mietitty, miten luodaan tulevaisuuden työelämää, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua? Entä sitä, miten organisaatiosta tulee yhteisöohjautuva? Miten yrityksestä tehdään myös yhteisö? Miten yhteisöstä voidaan yhteisten käytäntöjen avulla luoda sekä autonomiaa vaaliva että ihmisyyttä ja välittämistä korostava. Millaisia yhteisön haasteita työpaikoilla on ratkottavana käytännössä, ei teoriassa.

Kirja käsittelee organisaation käytäntöjä, ei niinkään sitä, millaiseksi yksilön pitäisi muuttua. Kirja antaa käytännön tasolla vinkkejä siihen, millaisia johtamisen, osaamisen kehittämisen, perehdytyksen, viestinnän, mukaan ottamisen, jaksamisen tukemisen, inklusiivisuuden ja konfliktinratkaisun toimintatapoja organisaatiossa voidaan ja kannattaa kehittää. Konkreettiset esimerkit työelämästä tarjoavat näkökulmia ja havahduttavat miettimään, miten näitä yhteisön käytäntöjä tehdään näkyväksi ja kehitetään yhdessä – loputtoman yksilön muovaamisen sijaan.

Outi Sivonen - Kirjasta - Yrityskulttuurit murroksessa
Uusintapainos 2/2023!

Työelämätaipaleeni alkoi 90-luvun lopulla, aikana, jolloin firman tarinaa kerrottiin kotiin jaettavassa uutislehdykässä, ilman mahdollisuutta dialogiin. Yhdet kertoivat, toiset kuuntelivat. Liikennevalot työhuoneiden ovilla olivat vielä arkea – kuten itse työhuoneetkin. Itseohjautuvuudesta, saati yhteisöohjautuvuudesta ei puhunut kukaan.

Reilussa parikymmenessä vuodessa on muuttunut niin työelämä, maailma, kuin omakin elämäni. Yrityskulttuurit ovat isoimmassa murroksessa vuosikymmeniin, kuten maailma ympärillämmekin. Erityisesti viimeiset viitisen vuotta ovat olleet Sminulle pohdinnan ja työelämän hahmottamisen aikaa.

Olen halunnut kysyä, mitkä ilmiöt työelämää mullistavat, mitä työkulttuureissa tapahtuu, mitä itseohjautuvuus on ja mitä se ei ole. Ennen kaikkea: miten rakennetaan työelämää, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua. Näistä pohdinnoista ja työhistoriastani, eletystä ja koetusta, syntyi kirjani Yrityskulttuurit murroksessa.

Hyvä työntekijä on läpi elämänsä taloudellisesti tuottava, yhteiskunnallisesti jollain tapaa hyödyllinen ja jatkuvasti muuttuviin työelämän tarpeisiin joustavasti sopeutuva, omasta osaamisestaan ja kilpailukyvystään vastuunsa kantava resurssi.

Itsensä johtaminen yksilön kyvykkyytenä on oikotie itseohjautuviin organisaatioihin. Tämä on tuttu mantra viime vuosilta.

Mutta mitä jos yksilökeskeisyyden, itsensä johtamisen ja itseohjautuvuuden sijaan yritysten kehittämisessä, alan seminaareissa ja kirjoissa olisikin viimeiset viisi vuotta suitsutettu yhteisöohjautuvuutta, jaettua johtajuutta ja ihmisten kohtaamista? Jos olisikin keskitetty organisaation muokkaamiseen – täydellisen ja itseohjautuvan yksilön metsästämisen sijaan?

Vaikka yksilöiden toimintatavoilla ja asenteella on tietysti merkitystä, harva meistä on työpaikallaan yksin. Kaikki tapahtuu yhdessä, tiimeissä, organisaatioissa. Voisiko yksilöiden kehittämisen ”muuttuneeseen työkulttuuriin” sijaan kyse olla myös siitä, että aika moni asia organisaatioissa on miettimättä uudestaan. Ei riitä, että yksilölle hoetaan itseohjautuvuutta. Myös yhteisön pitää muuttua.

Onko mietitty, miten luodaan tulevaisuuden työelämää, johon kaikilla on mahdollisuus osallistua? Entä sitä, miten organisaatiosta tulee yhteisöohjautuva? Miten yrityksestä tehdään myös yhteisö? Miten yhteisöstä voidaan yhteisten käytäntöjen avulla luoda sekä autonomiaa vaaliva että ihmisyyttä ja välittämistä korostava. Millaisia yhteisön haasteita työpaikoilla on ratkottavana käytännössä, ei teoriassa.

Kirja käsittelee organisaation käytäntöjä, ei niinkään sitä, millaiseksi yksilön pitäisi muuttua. Kirja antaa käytännön tasolla vinkkejä siihen, millaisia johtamisen, osaamisen kehittämisen, perehdytyksen, viestinnän, mukaan ottamisen, jaksamisen tukemisen, inklusiivisuuden ja konfliktinratkaisun toimintatapoja organisaatiossa voidaan ja kannattaa kehittää. Konkreettiset esimerkit työelämästä tarjoavat näkökulmia ja havahduttavat miettimään, miten näitä yhteisön käytäntöjä tehdään näkyväksi ja kehitetään yhdessä – loputtoman yksilön muovaamisen sijaan.

Kirjasta sanottua

”Itseohjautuvuuden ymmärretään helposti tarkoittavan, että jokainen työntekijä jätetään yksin pärjäämään. Sivosen kirja nostaa esiin kuinka yhteisöllisyys, yhdessä tekeminen, avun pyytäminen ja antaminen sekä inhimillisempi johtaminen ovat lopulta hyvän ja armollisemman työelämän tukipaaluja..

Frank MartelaPhD, philosopher and researcher of psychology, Postdoctoral Researcher, Aalto University

”Tässä on tolkun kirja inhimillisestä työelämästä, jossa jokaisella on tärkeä paikkansa, myös johtajilla, tekisi mieli sanoa näin itseohjautuvuus-keskustelun aikakaudella.

Jari HakanenSosiaalipsykologi (VTT) ja Helsingin Yliopiston sosiaalipsykologian dosentti, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori

”Kirjan aiheet ovat juuri nyt ajankohtaisempia kuin koskaan. Jokainen johtaja ja työyhteisön kehittäjä saa reppuunsa hyviä vinkkejä ja työvälineitä tämän kirjan pohdinnoista ja esimerkeistä”

Heli PartanenCEO Telia Finland

”Erinomainen kirja, perustavan tärkeä teema. Mahtavaa työtä Outi!”

Esa SaarinenPhilosopher

Outi Sivosen kirja on äärettömän tärkeä teos koko tietoyhteiskunnan juuriongelmasta: miten luoda hyvinvointia työelämässä ilman että vastuu sysätään yksilölle. Se on samaan aikaan oppikirja siitä miten itseohjautuvuudessa on ajettu päin mäntyä ja siitä miten rakennetaan aidosti hyvinvoiva organisaatio.

Risto Sarvastyöelämäprofessori, Aalto-yliopisto

Outi Sivonen kuvaa työelämän muutosta älykkäästi ja kiinnostavasti reflektoiden. Sivonen kysyy paljon hyviä kysymyksiä ja kannustaa oman ajattelumme parantamiseen.

Hertta Vuorenmaatyöelämäprofessori, Aalto-yliopisto

Kirjassa on luontevasti yhdistetty kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia ajankohtaisiin työelämän teemoihin. Käytännön työelämäesimerkit kirjan aiheista tuovat ne lähelle arkea. Kirja on todella ajankohtainen kuvaus työelämää juuri nyt puhuttavista teemoista. Kirjaa lukiessani koin monet kerrat reflektoivani juuri niihin keskusteluihin, joita omassakin ympäristössä tällä hetkellä käydään.

Riikka MattilaChief People, Communication & CSR Officer at Stockmann

“Halusin vain kertoa, että luin juuri kirjasi Yrityskulttuureista ja suorastaan imin sen sisääni kahdesta syystä: se antoi hienoja ja kokeilemisen arvoisia ideoita minulle opettajana hyödyntää erilaisia ihmisiin ja yksilöihin keskittyviä menetelmiä omassa työssäni”

Lukijapalaute